четвер, 7 травня 2020 р.

Програма проведення онлайн-засідання обласного методичного об’єднання класних керівників, вихователів закладів професійної (професійно-технічної) освіти на тему: «Реалізація Стратегії національно-патріотичного виховання в роботі класних керівників, вихователів закладів ПТО»


                                                 

                                                   ЗАТВЕРДЖУЮ
  Директор  НМЦ ПТО
  у Чернівецькій області                                                                          
                                                                       _______  С.М.МИКИТЮК

Програма
проведення онлайн-засідання  обласного методичного об’єднання класних керівників, вихователів закладів професійної (професійно-технічної) освіти
 на тему:  «Реалізація Стратегії національно-патріотичного виховання в роботі класних керівників, вихователів закладів ПТО»   
                                          
                                                                Дата проведення: 20 травня 2020 року
                                                                     Тривалість засідання:  1 година 
                                                                                                              (11.00-12.00)
                                                                      Кількість учасників: 16 осіб
                                                                      Розміщення матеріалів:                                                                                                                               https://klasnikerivnukumk.blogspot.com/

№ з/п
Питання для обговорення
Матеріали готують
1.
Відкриття засідання 
 Микитюк Світлана Миколаївна,   директор НМЦ ПТО  у Чернівецькій області
2.
 Стратегія національно-патріотичного виховання. Основні завдання.
Голубяк Наталія Миколаївна, методист НМЦ ПТО у Чернівецькій області
3.
Реалізація Стратегії національно-патріотичного виховання у Вищому професійному училищі № 3 м.Чернівці.
З досвіду роботи.
Данилюк Дмитро Костянтинович, голова методичної комісії Вищого професійного училища № 3 м.Чернівці
4.
Модель виховання громадянина-патріота у
Чернівецькому вищому професійному училищі  радіоелектроніки.
З досвіду роботи.
Петровська Любов Іванівна, викладач історії Чернівецького вищого професійного училища радіоелектроніки
5.
Творчі особистості Буковини (організація краєзнавчої роботи в навчальній групі).
З досвіду роботи.
Болгова Алла Костянтинівна, голова методичної комісії класних керівників, вихователів Вищого професійного художнього  училища № 5 м.Чернівці
6.
Обговорення проблеми, обмін досвідом роботи (розміщення матеріалів на блозі ).
Учасники онлайн-засідання
7.
Методичні рекомендації щодо організації роботи методичної комісії класних керівників, вихователів закладу професійної (професійно-технічної) освіти..
Голубяк Наталія Миколаївна, методист НМЦ ПТО у Чернівецькій області

Відкриття засідання - Микитюк Світлана Миколаївна,   директор НМЦ ПТО  у Чернівецькій області

"Стратегія національно-патріотичного виховання. Основні завдання" - виступ  Голубяк Наталії Миколаївни, методиста НМЦ ПТО у Чернівецькій області

Презентація



Практичний кейс

Реалізація Стратегії національно-патріотичного виховання у Вищому професійному училищі № 3 м.Чернівці - виступ  Данилюка Дмитра Костянтиновича, голови методичної комісії Вищого професійного училища № 3 м.Чернівці
Презентація 


Модель виховання громадянина-патріота у Чернівецькому вищому професійному училищі  радіоелектроніки - виступ Петровської Любові Іванівни,  класного керівника, викладача історії Чернівецького вищого професійного училища


 Творчі особистості Буковини (організація краєзнавчої роботи в навчальній групі) - виступ Болгової Алли Костянтинівни, голови методичної комісії класних керівників, вихователів Вищого професійного художнього  училища № 5 м.Чернівці
Матеріали виступу
Презентація


Година спілкування "Україна-єдина країна" -  підготувала класний керівник  Новицька Валентина Сільвестрівна Чернівецького професійного ліцею залізниичного транспорту

Сценарій

 Виховний захід до Дня Гідності та Свободи “УКРАЇНА – ЄДИНА КРАЇНА” - підготували заступник директора з ВхР Іванійчук С.М.,  практичний психолог Ільїна Л.І.,  Професійно-технічне училище №8
Сценарій

 14 жовтня - День  українського козацтва - підготувала класний керівник Настасьєва Надія Михайлівна
Презентація

Виховна година "Видатні українці" - Підготувала викладач географії, класний керівник групи №26, Волянська Юлія Ярославівна, ВПУ№24 м.Заставни
Сценарій

Виховний захід Зустрічз місцевою поетесою Софією Тілабовою до Дня української писемності та мови - підготувала викладач української мовита літератури,класний керівник групи №21,
Василик Марина Степанівна, ВПУ№24 м.Заставни
Сценарій 

Доповідь  "Основні завдання національно-патріотичного виховання здобувачів освіти в роботі класного керівника" - підготувала викладач фізичної культури, класний керівник групи №28,
Білик Тетяна Василівна, ВПУ№24 м.Заставни
Матеріали виступу 

Виховний захід до Дня пам’яті жертв голодомору 1932-1933 років: «Минуле стукає в наші серця»  - підготувала: вихователь гуртожитку Добрянська Катерина Дмитрівна, Чернівецький професійний ліцей залізничного транспорту
Сценарій 

Віртуальна екскурсія “Сім чудес України” -  підготувала вихователь Солов’янчик Л.К, Чернівецького професійного ліцею залізничного транспорту
Презентація

 Виховний захід "День Соборності України"  - підготувала викладач української мови та
літератури, класний керівник Дяконович Ганна Миронівна, Професійно-технічного училища №8
Сценарій 
"Збудуймо па'мяті негаснучий Собор"  - підготувала бібліотекар училища ВПХУ№5
 Замерзляк Л.А.

Сценарій

«Українська – мова єднання» -усний журнал, присвячений Дню української писемності та мови підготувала викладач української мови та літератури Столяр Мар’яна Валеріївна ВПХУ№5
Сценарій

Відкрите семінарське заняття-конференція на тему «Пам’ятаємо, перемагаємо» (до 75 річниці визволення України) - підготувала викладач суспільних дисциплін Радюк Г.Л. ВПХУ№5
Сценарій

"Цікаві факти про Україну" підготувала вихователь Строгарчук А.А. Чернівецького професійного ліцею залізниичного транспорту

Сценарій
Презентація

Виховний захід  "Символ українського народу – вишитий рушник " підготувала майстер в/н І категорії Артьомова А.С. Чернівецького професійного ліцею сфери послуг
Сценарій


Вечір-реквієм пам’яті Назарія Яремчука -   підготувала вихователь, спеціаліст вищої категорії Моляр Ж.О. Чернівецького професійного ліцею сфери послуг
Сценарій 

Виховний захід "Пам'ятаймо! Перемагаймо!"  підготув класний керівник 22 групи Савка Олег Орестович
Сценарій 

Виступ на тему: «Реалізація Стратегії національно-патріотичного виховання в роботі класного керівника, вихователя Глибоцького професійного ліцею» - підготувала бібліотекар, викладач Іващенко А.Г. Глибоцького професійного ліцею
Матеріали виступу 
Презентація 

Урок-мужності "Україна понад усе" - підготувала  викладач, спеціаліст І категорії Руснак Т.А., Чернівецького професійного ліцею сфери послуг

Сценарій

Захід до дня народження В.Івсюка "Життя - це мить, зумій його прожити"  -  підготувала вихователь, спеціаліст вищої категорії Моляр Ж.О. Чернівецького професійного ліцею сфери послуг
Сценарій

Засідання гуртка "Вечір поезії шістедесятників" - підготувала  керівник гуртка, спеціаліст вищої категорії Лупул К. В. Чернівецького професійного ліцею сфери послуг

Сценарій 

Патріотичний квест "З Україною в серці" - підготувала заступник директора з навчально-виховної роботи Кавнічук О.К. Чернівецького вищого професійного училища радіоелектроніки
Сценарій 

Презентація

 Літературний брейн-ринг за творчістю Тараса Шевченка - підготувала керівник гуртка «Мова калинова»,  викладач української мови і  літератури, спеціаліст вищої категорії   Борбель Л.А.  Чернівецького вищого професійного училища радіоелектроніки







Навчально-методичний центр професійно-технічної освіти у Чернівецькій області

На допомогу голові методичної комісії класних керівників та вихователів закладу професійної (професійно-технічної )  освіти
Травень, 2020
Методична робота у  закладі освіти - це цілісна система взаємопов'язаних заходів, спрямованих на удосконалення професійної майстерності педагога. Вона ґрунтується на досягненнях науки, кращого педагогічного досвіду, на конкретному аналізі роботи класних керівників та вихователів.

Мета методичної роботи з класними керівниками полягає не лише у підвищенні їх професійної компетентності, але й в корекції практичного досвіду, розширенні ерудиції, покращенні рівня загальної та педа­гогічної культури.
Основними завданнями методичної роботи з класними керів­никами в умовах сьогодення є:
-         осмислення соціального замовлення, відродження і реформування національної освіти та громадянського виховання;
-         удосконалення та збагачення знань педагогів з теорії і методики виховання, психології, етики, естетики, нових психолого-педагогічних досліджень;
-         освоєння вимог Концепції виховання дітей та молоді в національній системі освіти, нових виховних технологій;
-         ознайомлення з філософсько-педагогічною спадщиною вітчизняних та світових просвітителів; використання народного педагогічного досвіду виховання;
-         вивчення та використання у практиці роботи сучасних досліджень психолого-педагогічної науки та передового досвіду виховання;
-         розвиток професійних навичок, педагогічної майстерності;
-         організація методичної роботи з молодими та малодосвідченими клас­ними керівниками та вихователями;
-         організація самоосвіти членів методичної комісії тощо.

Методичні комісії класних керівників та вихователів створюються у кожному закладі професійної (професійно-технічної) освіти області. Їх роботу координує керівник закладу освіти або заступник директора з навчально-виховної роботи. Пропонуємо періодичність засідань методичної комісії класних керівників – 4 (5) рази на рік (1 організаційне, по 2   на півріччя).
Головою методичної комісії, як правило, призначається досвідчений педагог, той, хто має не тільки великий стаж роботи, а й власні оригінальні знахідки; досвід, що дає позитивний результат та вважається кращим.
Голова методичної комісії повинен знати:
-  нормативні акти, що регулюють питання освіти та виховання молоді;
-  теорію та методику виховної роботи;
-  основи вікової та педагогічної психології;
-  стан виховної роботи в училищі, рівень вихованості учнів в цілому і в окремих групах;
-  сутність передового педагогічного досвіду з проблеми виховної роботи     зі здобувачами освіти.

Для успішності роботи методичної комісії її керівнику необхідно вміти:
-  передавати колегам свої знання та педагогічний досвід:
- аналізувати роботу всіх членів комісії, у процесі проведення засідання вміти виділити головне, акцентувати на ньому увагу.
З метою надання членам методичних комісій реальної допомоги пропонуємо анкету, яка дасть можливість визначити ті проблеми, які є актуальними на даний час . (Додаток № 1).
Результати діагностування та анкетування класних керівників і вихователів визначають зміст роботи методичної комісії класних керівників.
Найважливіше значення для активізації роботи методкомісії має процес планування.
Робота з планування діяльності методкомісіі починається з аналізу резуль­татів роботи за минулий навчальний рік. Проведення аналізу дає можливість оцінити ефективність діяльності кожного класного керівника та вихователя, а та­кож зробити висновки про результативність та ефективність методичних заходів.
Планування методичної роботи з класними керівниками повинно здійснюватись на основі Положення про методичну комісію класних керівників, яке розробляється в кожному ЗПТО на підставі Положення про організацію методичної роботи в закладах освіти.
Надаємо зразок Положення про методичну комісію класних керівників. (Додаток № 2).
Пропонуємо зразки календарного планування роботи методичної комісії класних керівників на навчальний рік. (Додаток № 3).
Види засідань можуть бути суто теоретичними, практичними та змішаними.
Для успішної реалізації завдань методичної роботи в ЗПТО необхідно створювати такий морально-психологічний клімат, який спонукав би кожного класного керівника та вихователя до інтелектуального, духовного самовдосконалення, пошуку нового та ефективного у навчально-виховному процесі. 
Додаток № 1

Анкета для класного керівника гр. № __  (зразок)

Прізвище, ім'я, по батькові

1.  Які у Вас перспективи й завдання виховання у цьому навчальному році? (Обґрунтуйте свій вибір та вкажіть, яким чином плануєте досягти         наміченого)
2.  Що Вам подобається у Ваших здобувачах освіти?
3.  Як Ви організовуєте виховну роботу в групі?
4.  Яка робота проводиться Вами з важкими підлітками?
5.  Як Ви взаємодієте з органом учнівського самоврядування?
6.  Які труднощі й недоліки є у Вашій роботі і як Ви плануєте їх усувати!
7.  Які питання виховного процесу потрібно винести на розгляд            педагогічної ради?
8.  Які проблеми у виховній роботі зі здобувачами освіти хвилюють Вас найбільше?
  9. Яким чином Ви хотіли б підвищити свій професійний рівен

Додаток № 2
ПРИМІРНЕ ПОЛОЖЕННЯ ПРО МЕТОДИЧНУ КОМІСІЮ
КЛАСНИХ КЕРІВНИКІВ
Методична комісія класних керівників - структурний підрозділ внутрішньої системи керування виховним процесом ЗПТО, який координує науково-методичну та організаційну роботу класних керівників.

І. Основні завдання методичної комісії класних керівників:

1.     Підвищення теоретичного, науково-методичного рівня підготовки кла­сних керівників із питань психології та педагогіки.
2.     Забезпечення виконання єдиних принципових підходів до виховання і соціалізації здобувачів освіти.
3.     Озброєння класних керівників сучасними виховними технологіями та знаннями сучасних форм і методів роботи.
4.     Координування планування, організації та педагогічного аналізу вихов­них заходів класних колективів груп.
5.     Вивчення, узагальнення та використання передового педагогічного до­свіду роботи класних керівників.
6.     Сприяння становленню і розвитку виховної роботи класних колективів груп.

ІІ Функції методичної комісії класних керівників.

1.           Організовує колективне планування і колективний аналіз життєдіяльно­сті учнівських груп.
2.           Координує виховну діяльність учнівських груп та організовує їхню взаємодію в педагогічному процесі.
3.            Планує і постійно координує принципи виховання та соціалізації здобувачів освіти.
4.           Організовує вивчення та запровадження класними керівниками сучас­них технологій виховання, форм і методів виховної роботи.
5.           Обговорює соціально-педагогічні програми класних керівників і твор­чих груп педагогів, матеріали узагальнення передового педагогічного досвіду роботи класних керівників, матеріали атестації класних керів­ників, вихователів.
6.           Оцінює роботу членів методкомісії, клопочеться перед адміністрацією закладу освіти про заохочення кращих класних керівників.


ІІІ. Документація методичної комісії класних керівників
·        список членів методичної комісії;
·        річний план роботи методичної комісії;
·        протоколи засідань методичної комісії;
·        аналітичні матеріали за підсумками проведених заходів, тематичного адміністративного контролю (копії довідок, наказів);
·        план роботи творчих груп;
·        теоретичні і практичні розробки з проблемних тем творчих груп;
·        інструктивно-методичні документи про виховну роботу в навчальних групах і діяльність класних керівників;
·         матеріали "методичної скарбнички класного керівника".

ІV. Структура плану роботи методичної комісії класних керівників
Стислий аналіз соціально-педагогічної ситуації розвитку здобувачів освіти та аналіз роботи методкомісії, проведеної в попередньому навчальному році.
1.     Педагогічні завдання методкомісії щодо роботи над єдиною методичною проблемою училища, вибір виховної проблеми.
2.     Календарний план роботи методкомісії, в якому наявні:
·        план засідань методкомісії;
·        графік відкритих заходів навчальних груп;   
·        участь методкомісії в масових заходах закладу освіти;

4. Підвищення фахової майстерності класних керівників:
·        самоосвіта класних керівників;
·        участь у курсовій перепідготовці;
·        підготовка творчих робіт, виступів, доповідей;
·        робота з атестації педагогів.

5. Вивчення та узагальнення педагогічних практик  класних керівни­ків.
6. Участь у тематичному і персональному контролі за виховним процесом.

V. Функціональні обов'язки голови методкомісії класних керівників
Керівник методкомісії класних керівників
1) відповідає:
а) за планування, підготовку, проведення та аналіз діяльності методкомісії;
б) за поповнення "методичної скарбнички класного керівника";
в) за своєчасне впорядкування документації про роботу методкомісії та проведені заходи;

2) разом із дирекцією і заступником директора з виховної роботи стежить:
а)   за дотриманням принципів організації виховного процесу;
6) за  виконанням  класними  керівниками  їхніх  функціональних зв’язків;
в) за підвищенням науково-методичного рівня виховної роботи;
г) за вдосконалюванням психолого-педагогічної підготовки класних керівників;
3)  організовує:
а) взаємодію класних керівників - членів методкомісії між собою і з іншими структурними підрозділами ЗПТО;
б) відкриті заходи, семінари, конференції тощо;
в) вивчення, узагальнення та використання на практиці передового педагогічного досвіду роботи класних керівників;
г) консультації з питань виховної роботи;
4)  координує планування, організацію та педагогічний аналіз виховних заходів класних керівників;
5)  сприяє становленню та розвитку системи виховної роботи класних керівників;
6)  бере участь у підготовці та проведенні атестації класних керівників;
7)     керує діяльністю творчих груп класних керівників.

Засідання методкомісії класних керівників  проводять 4-5 разів на рік: перше (організаційне) засідання - у серпні, інші - 2 раз на семестр.  Перспективний план роботи методкомісії затверджують на першому засіданні. Керівництво  плануванням  та  організацією  діяльності  методкомісії здійснюють директор ЗПТО і заступник директора з виховної роботи

Додаток № 3

Орієнтовний план роботи методкомісії класних керівників, вихователів
N9
п/п

Зміст роботи

Відповідальний


1.
2.

3.

Засідання № 1 (серпень)
Аналіз роботи методичної комісії за минулий навчальний рік
Основні завдання методичної комісії в наступно­му навчальному році
Ознайомлення з новими інструктивно-методични­ми матеріалами
Обговорення та затвердження плану роботи ме­тодичної комісії


Голова
методкомісії

1.

2.


3.

4.

5.

6.

Робота між засіданнями
Діагностування молодих та малодосвідчених клас­них керівників та вихователів.
Складання рекомендованих переліків актуальних питань та списків літератури для самостійного вив­чення класними керівниками та вихователями.
Підготовка тематичної виставки в  методич­ному кабінеті з теми: "Кращий досвід".
Ознайомити членів методкомісії з сучасними на­вчально-виховними системами В.О.Сухомлинського.
Проведення відкритих виховних заходів (відповід­но до плану роботи класних керівників та вихова­телів гуртожитків).                            
Панорама методичних ідей: "Організація і зміст методичної роботи з класними керівниками на діагностичній основі



1.

2.

3.

4.
Засідання № 2 (жовтень-листопад)
Круглий стіл на тему "Викладач і учень: стиль взаємопорозуміння”
Робота класного керівника (П.І.Б.) з педагогічно занедбаними здобувачами освіти, “важкими підлітками” (з досвіду роботи).
Обговорення пропозицій щодо створення програми розвитку та формування особистості здобувачів освіти
Огляд новинок літератури з питань використання “активних” форм виховної роботи з навчальною групою

Голова МК

Кл. керівник


Члени МК

Голова МК


1.

2.


3.
4.


5.
Робота між засіданнями
Участь у роботі педагогічних читань по творчості А.С.Макаренка, В.О.Сухомлинського  (підготовка доповідей членами методичної комісій).
Колективна робота членів методкомісії з підготовки творчих завдань класних керівників та вихователів гуртожитку.
Робота  консультпункту:  “На допомогу класному керівнику”.
Розробка методичних рекомендацій членами методкомісії з питань виховної роботи.
Проведення “методичного моста” за темою “Колективне виховання індивідуальності: взаємообумовленість або взаємовиключеність”



1.

2.




3.
Засідання № 3 (лютий-березень)
Доповідь: ''Проблеми морально-етичного вихован­ня молоді на сучасному етапі".
Співпраця класного керівника з батьками, медич­ними працівниками та правоохоронними органа­ми щодо антиалкогольного та статевого вихован­ня здобувачів освіти (з досвіду роботи вихователів гуртожитку та класних керівників).
Інформація про педагогічні інновації в зарубіжній теорії та практиці використання у ЗПТО новітніх технологій з проблеми виховання.


Голова МК


Члени МК



Методист ліцею або заст. директора з ВР



1.

2.


3
Робота між засіданнями
 Творчий портрет класного керівника: "Класний ке­рівник ЗПТО: проблеми, пошуки, знахідки"
Оформлення інформаційно-методичного бюлетеня 'Радимо почитати".
Практична робота: "Планування роботи на но­вий навчальний рік"

Методист
Голова МК



1.



2.

3.

Засідання № 4 (травень-червень)
Обговорення методичних рекомендацій членами методичної комісії з питань виховної роботи відпо­відно Концепції виховання дітей та молоді в націо­нальній системі освіти.
Круглий стіл: "Мої педагогічні знахідки" (захист методичних прийомів, їх аналіз).
 Обговорення проекту плану методичної роботи на наступний навчальний рік. Підведення підсумків роботи методкомісії за рік.


Члени МК



Голова МК,
члени МК

Голова МК


Додаток № 4

Критерії   оцінювання   організаційно-виховної   роботи   класного керівника зі здобувачами освіти та педагогічної роботи з батьками:

1. Організаційно-виховна робота зі здобувачами освіти:
-         проведення класних годин і зборів, актуальність їх тематики;
-         індивідуальна робота, її  ефективність і результативність;
-         роль учнівського колективу в підготовці колективних творчих
справ, допомога в їх проведенні;
-         допомога здобувачам у проведенні диспутів, тематичних вечорів
тощо;
-         допомога здобувачам освіти у фізично-оздоровчій роботі;
-         дослідницька діяльність здобувачів освіти;
-         організація екскурсій, туристичних походів;
-         керівництво      гуртками,      студіями,      клубами,      творчими
об'єднаннями учнівської молоді;
-         ведення навчально-виховної документації.

2. Педагогічна робота з батьками:
-         проведення батьківських зборів;
-         індивідуальна робота з батьками;
-         відвідування батьків за місцем роботи і проживання;
-         робота з батьківським активом;
-         впровадження нових підходів до роботи з батьками;
-         робота з організації психолого-педагогічної освіти батьків.
-          
Критерії оцінювання індивідуальної виховної роботи
 педагогічних працівників зі здобувачами освіти:
     вміння поставити найближчі педагогічні завдання і означити перспективи в роботі з кожним учнем;
     створення атмосфери доброзичливості, взаємодопомоги;
     урахування й використання виховної ролі сім’ї - у формуванні особистості підлітка;
     вміння вести психолого-педагогічне спостереження і використовувати інформацію про особисті якості здобувачів освіти;
     організація спільної діяльності для виконання колективних творчих справ;
     щире ставлення до здобувачів, об'єктивне оцінювання вчинків дітей;
     оцінювання навчальної діяльності і поведінки здобувачів.
      

Додаток № 5

Сучасні педагогічні технології
у виховній практиці
(пам'ятка)
Нинішня ситуація переносить акценти виховної діяльності на особистісні зусилля, життєве проектування і творення з боку самої людини. Саме тому поряд з традиційними формами і методами виховної роботи активно впроваджуються інноваційні.
Поняття «інновація» в перекладі з грецької означає «оновлення», «новизна», «зміна», з’явилося вперше в зарубіжних дослідженнях ХІХ ст. в техніці. В Україні на початку 90-х років ХХ ст. взято курс на розвиток інновацій.
Інновація в освіті – це:
·  Результат творчого пошуку оригінальних, нестандартних рішень різноманітних педагогічних проблем;
·  Процес оновлення чи вдосконалення теорії й практики освіти, який оптимізує досягнення її мети.
Слово „технологія” грецького походження і означає знання про майстерність.
Педагогічна технологія в педагогічному розумінні характеризує цілісний освітній процес з його метою, змістом і методами навчання.
Вона може містити в собі інші спеціалізовані технології, які застосовуються в інших галузях науки і практики, - електронні, нові інформаційні технології, поліграфічні тощо.
У виховній практиці нові педагогічні технології застосовують обмежено. Причини цього такі:
1. Часто ту чи іншу авторську педагогічну технологію і вчені, і практики подають описово, без чіткого пояснення всіх етапів і взаємозв’язків, що ускладнює її застосування для педагога;
2. У вчителя досі існує психологічний бар’єр до всього нового, інноваційного;
3. Недостатня, поверхова обізнаність викладачів з новими педагогічними технологіями і, зокрема, з їх різноманітністю;
4. Невміння викладача проєктувати свою діяльність;
5. Запровадження нової для викладача технології потребує додаткового часу для підготовки.
 

Коротка характеристика основних педагогічних технологій:
Особистісно зорієнтовані
Технології, в центрі яких є особистість підлітка, його самобутність, самоцінність.

Мета: створення умов для розвитку пізнавальної активності здобувачів освіти.
  Завдання:
-   розвинути індивідуальні, пізнавальні здібності кожного здобувача освіти;
-   допомогти особистості пізнати себе, самовизначитись та самореалізуватись.

Розвивальні
Технології, у ході яких кожен здобувач повинен самостійно або з допомогою викладача осмислити матеріал, творчо застосувати його в нестандартних умовах та запам’ятати.
Мета: формування активного самостійного творчого мислення здобувача освіти і на цій основі поступового переходу до самовиховання.
  Завдання:
 формувати особистість з:
-   гнучким розумом;
-   розвиненими потребами до дальшого пізнання та самопізнання; самовиховання;
-   певними навичками та творчими здібностями.
 
Проєктні
Технології, які передбачають розв’язання здобувачем освіти або групою здобувачів якої-небудь проблеми. (по закінченні залишається слід: альбом, чиста вулиця, книга, збірка тощо).
Мета: стимулювати інтерес здобувачів до розв’язання проблем через проєктну діяльність.
Завдання:
-   навчити здобувати знання, вміння, навички самостійно та застосовувати для розв’язання практичних завдань;
-   прищепити вміння користуватись дослідницькими прийомами, збирати необхідну інформацію, вміти її аналізувати з різних точок зору, вміти робити висновки.
Розвитку критичного мислення
Технології які спрямовані на формування в здобувачів освіти аналітичного мислення.
Мета: навчити сприймати інформацію так, щоб здобувач освіти міг її розуміти, порівнювати з особистими знаннями, досвідом і формувати свою думку.
Завдання:
-   створити такий механізм, який постійно підтримував увагу і зацікавленість.

Інтерактивні
Технології цілеспрямованої взаємодії викладача і здобувачів освіти для розв’язання педагогічних завдань, тобто для розвитку.
Мета: створити комфортні умови розвитку, навчання, за яких кожен здобувач освіти відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.
Завдання:
-   створити сприятливі умови для співнавчання, співвиховання, взаємонавчання, взаємовиховання;
-   формувати вміння і навички творчого мислення;
-   створити атмосферу співробітництва, взаємодії;
-   розвивати навички спілкування, вміння висловлюватись,
-   переконувати і вести дискусію.

Інформаційні                   
Технології які спрямованні на формування в учнів вміння використовувати різні види інформації та шляхи її передачі.
Мета: формувати вміння використовувати  інформацію
Завдання:
-   збільшити обсяг самостійної роботи;
-   інформаційно наситити матеріал;
-   активізувати навчальну діяльність.

  «Дальтон-технологія»
До основних завдань цієї технології відносять: забезпечення індивідуального розвитку здобувача освіти; забезпечення його соціального досвіду за рахунок оволодіння навичками співробітництва, відповідальності, самостійності в пізнавальній діяльності. Дальтон-технологія побудована на трьох принципах: свободи, самостійності та співробітництва. Принцип свободи передбачає надання здобувачу освіти права вибору теми, місця, партнера, джерела знань, темпу, форм і засобів роботи. Але ця свобода поєднується з відповідальністю. Принцип самостійності реалізується у виборі підлітком рівня самостійності пізнавальної діяльності. Принцип співробітництва проявляється у виборі партнерів (здобувач має право звертатися за допомогою до однолітків, викладачів, батьків).
Необхідною умовою реалізації Дальтон-технології є розробка педагогом завдань творчого характеру, перелік яких необхідно запропонувати здобувачам для вільного вибору. Кожне завдання має бути проблемою, яку здобувач освіти обере для самостійного розв’язання. За формою це можуть бути завдання теоретичного або експериментального характеру, а можуть поєднувати в собі завдання обох типів. Але не залежно від цього вони мають бути дослідницькими.
Технологією передбачається можливість вільного пересування здобувачів по аудиторії, навіть вихід за його межі (до бібліотеки, хімічного кабінету, на подвір'я тощо).

Біоадекватна технологія
Біологічно адекватна реал-методика являє собою сукупність скоординованих дій викладача та здобувачів освіти, метою яких є мотивація й активізація цілісних динамічних мислеформ. При цьому використовується системна організація фізіологічних, інтелектуальних, психічних функцій здобувачів. Мотивувати біоадекватний метод мислення в людини – найважливіше завдання реал-методики. Перевагами такого методу є озброєння здобувачів освіти адекватними знаннями механізму мислення людини, практичним умінням працювати в системі біоадекватного мислення.
За формою дана методика – релаксаційно-активна, в якій чергуються  етапи релаксації (накопичення інформації, робота правої творчої півкулі) з етапами активності (тренування лівої півкулі: логіка, аналіз, синтез інформації). У результаті метод забезпечує ідеальну роботу структур мозку, а як наслідок – ідеальне фізичне самопочуття здобувача освіти.
Етапи реал-методики
Методичні прийоми роботи мають відповідати етапам сприймання інформації: перший – репрезентація інформації, другий – сприймання інформації, третій – переробка і осмислення інформації, четвертий – подання інформації у слові, п’ятий – архівація інформації. Значна роль у методиці відводиться першому етапу, у процесі якого залучення здобувачів до дій супроводжується появою почуттів.

Структура заходу складається з 5 основних частин:
-   смислова зарядка – 5 хв. (активність);
-   уведення основного матеріалу – 10 хв. (релаксація);
-   обговорення, малювання, відтворення в діях, схемах, моделях тощо (активність);
-   читання, слухання тексту – 5 хв. (релаксація);
-   виконання вправ, самостійний пошук прикладів – 5 хв. (активність).
У структурі конкретного заходу кількість завдань може бути збільшена, але їх послідовність повинна плануватися у відповідності з основним правилом реал-методики – чергування активних і пасивних етапів.

Додаток № 6


Картотека
організаційних  форм виховання

Пізнавальна діяльність: усний журнал, огляд знань, вікторини, вечір розгаданих і нерозгаданих тайн, тиждень науки і техніки, психологічний практикум «Навчаємось спілкуванню»...
Цінністно-орієнтовна діяльність: зустрічі в літературній (музичній, театральній...) вітальні, конкурси-посвяти, ювілейні вечори, вахта пам’яті, відвідування музеїв, бесіди з морально-етичних тем, години цікавих зустрічей, дискусійні ігри (дебати, «Дискусійні гойдалки»)...
Трудова діяльність: робота щодо відновлення пам’яток старовини, чергування, обладнання спортмайданчиків, свято праці, презентація професій, турнір умільців, виставка технічної творчості, тиждень ремесел...
Суспільно-корисна діяльність: школа активу, акції милосердя і благодійності, свято гри і іграшки для малят, мітинг, акції солідарності, вахта пам’яті, „жива” газета.
Художньо-творча діяльність: новорічний (осінній, весняний) бал, вечір


художньої самодіяльності, літературно-художня композиція, вечір авторської пісні, літературний альманах, музична (літературна) вітальня, диспут, відвідування театру.
Фізкультурно-спортивна діяльність: день здоров’я, туристичний зліт, турпохід, вечір комічних естафет, турнір лицарів, спортивний «вогник», школа здорового способу життя, день бігуна...
Діяльність вільного спілкування: вечір авторської пісні, екскурсії в природу, концерт «Шукаємо таланти», вечір поезії, «Посиденьки», поїздки, прогулянки, конверт відвертості, психологічні ігри і тренінги, день іменинника...
Деякі нетрадиційні форми виховної діяльності
Публічна лекція (лекція для широкого кола публіки): 15-20 хвилин насиченої яскравої інформації, з незвичайними прикладами і фактами, яскравим естетичним облаштуванням, дозволяють «висвітити» ставлення до предмета або події, які розглядаються.
Сократівська бесіда: розгорнутий розгляд багатьох варіантів розв’язання поставленої проблеми способом почергової постановки додаткових питань з послідовними відповідями, які поступово приводять до істини.
Дискусійні гойдалки: дві групи ведуть бесіду в ритмічному чергуванні суджень із запропонованої теми.
Інтелектуальний аукціон: ігрова форма інтелектуального змагання (щоб «купити» запропонований «товар», потрібно пред’являти «плату» у вигляді певного обсягу знань про цей «товар»).
Розмова при свічках: відверта розмова на теми інтимно-особистісного спілкування, етичного змісту життєвих цінностей.
День генія: серія яскравих змістовних актів як пізнавального так і ціннісно-орієнтовного плану, який проводиться протягом одного дня і присвячені одній особистості великої людини, найчастіше пов’язаних з ювілейною датою.
Круглий стіл з гострими кутами: виявлення і обговорення думок учнів з приводу гострих проблем сучасності на основі зібраних раніше дискусійних матеріалів.
 «Сюрпризи дружби». Мета: зміцнення міжособистісних стосунків через «сюрпризи»: виконання на честь когось пісні, танцю; пригощання, виготовлення поробок.
П’ять хвилин з однією картиною (поезією, музичним твором...).
Конкурс сміхаїзмів (смішних афоризмів і анекдотів).
Ярмарок корисних порад: «купування» та «продавання» порад. «Покупець» вислуховує всі поради, а потім купує ту, яка найкраща.
Стрейнджпейтинг-холл (з англійської «зала химерних малюнків», «музей незвичайного живопису»): виставка картин і малюнків в незвичайній техніці виконання:
·        Викладається родзинками і сухофруктами, а потім випікається;
·        Збирається як аплікація з кольорових паперових контурів, общипаних пальцями без допомоги ножиць.
·        Випалюється крізь лупу.
·        Накапується фарбою на папір піпеткою.
·        Складається з пелюсток різних квітів і т.п.

Фестиваль мистецтв (своєрідний огляд талантів).
Гіннес-шоу: конкурсна програма незвичайних і несерйозних змагань на визначення най-най-най...
Турнір: форма виховання пізнавальної активності, в якій можуть взяти участь всі учні.
Ігровий марафон (спортивний, музичний, профорієнтаційний, інтелектуальний...): ігри об’єднані однією виховною метою, змістом, які проводяться в одній групі на протязі певного часу.
Музичний клуб: традиційна форма групової роботи з підлітками і молоддю. Завданням клубу є популяризація кращих зразків сучасної класичної і народної музики, розвиток музичного смаку і естетичної культури.
Література:
1.     Організація науково-методичної роботи у професійно-технічному навчальному закладі (методичні рекомендації). Упорядник Л.М.Павлова. - К: ПТіЗО МОН України, 2009. - 50 с.
2.     Кузьоменська С. Керівництво методичною роботою в училищі //Професійно-технічна освіта. – 2002. - № 4. – С. 39-41.
3.     Положення про методичну роботу в професійно-технічному навчальному закладі. – Київ. – 2000.
4.     Макієнко В.Г. Методичні рекомендації з планування та організації роботи методичних комісій ПТНЗ. – Професійно-технічна освіта: інноваційний досвід, перспективи (науково-методичний збірник, випуск 3) – Ужгород – 2007 –163 с.
5.     Середенко-Рожко Л. Модель організації роботи методичної комісії в системі ПТО // ПрофтехОсвіта – 2010, – №1 (13) – С. 38-43.
 
                                                             Упорядник  методист Голубяк Н.М.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Шукати в цьому блозі